Er det fup eller skat? Nu stopper Skattestyrelsen mails til borgerne
Mange troede, at det var svindel, da Skattestyrelsen sendte mails om årsopgørelsen sidst i oktober. Nu ændrer myndigheden kurs – læs hvorfor her.

Skattestyrelsen ændrer nu praksis efter kritik af, at borgere – herunder mange ældre – har modtaget mails direkte fra myndigheden om ændringer i deres årsopgørelse.
Fremover vil Skattestyrelsen kun sende beskeder via Digital Post.
Beslutningen kommer efter, at flere ældre har henvendt sig til SeniorTryg.dk, fordi de blev usikre på, om den mail, de modtog fra Skattestyrelsen, var ægte.
Bliv sikker på SeniorTryg.dk
På hjemmesiden SeniorTryg.dk kan du holde dig opdateret om digitale svindelmetoder, få gode råd til, hvordan du beskytter dig mod cyber-kriminelle og se, hvad du gør, hvis du er blevet svindlet.
Du kan tilmelde dig gratis nyhedsbrev fra SeniorTryg.dk, der udsendes en gang om måneden med nyheder og info.
Bag SeniorTryg.dk står Danmarks næststørste ældreorganisation Faglige Seniorer med støtte fra Offerfonden.
Tilmeld gratis nyhedsbrev her.
Mange troede, at der var tale om svindel, fordi mailen indeholdt et link til TastSelv og opfordrede modtageren til at logge ind med MitID – præcis som falske beskeder ofte gør.
Udover det, var der en ventefunktion, som viste, at der var en kø – men at man ville blive betjent efter få minutter.
“Det så på en og samme gang både troværdigt men også ud som om, at det var fup”, fortæller Brian fra SeniorTryg, da var blandt modtagerne af mailen.
Desuden var det mistænkeligt at få besked om ændringer i årsopgørelsen i oktober.
Kommunikation skal være klar
Efter SeniorTrygs henvendelse oplyser personskattedirektør Jan Møller Mikkelsen, at Skattestyrelsen forstår den tvivl, som udsendelsen af mails har skabt – og derfor ændrer praksis.
”Vi ønsker, at vores kommunikation er klar og tryghedsskabende, og jeg beklager, hvis vores mails i stedet har skabt utryghed og usikkerhed. Vi ved godt, at det nogle gange kan være svært at se, om en mail er falsk, og det er godt, at borgerne er ekstra opmærksomme, når de modtager mails om deres økonomi,” siger han.
Mailen blev sendt til borgere for at gøre opmærksom på, at der er rettelser i årsopgørelsen for 2024, efter at Skattestyrelsen har fået nye oplysninger.
“Ændringen kan betyde, at du skal betale mere i skat (restskat) eller have penge tilbage (overskydende skat). Du skal derfor tjekke, om oplysningerne er rigtige,” fremgik det af mailen.
Fremover gennem Digital Post
”Vi sender mails til borgerne for at give information og vise handlemuligheder for den enkelte. Vi spørger aldrig om personoplysninger, bank- eller betalingskortoplysninger på mail eller telefon, og er man som borger i tvivl om en mail er ægte, skal man altid undlade at klikke på links i mails. I stedet kan man via skat.dk logge på TastSelv,” siger Jan Møller Mikkelsen.
Han understreger, at Skattestyrelsen fremover udelukkende vil bruge Digital Post til kommunikation med borgere, der ikke er fritaget for ordningen.
”Vi er altid optagede af, om vi gør tingene rigtigt, og om vi kan gøre vores kommunikation bedre og mere tryghedsskabende, og vi har over en længere periode overvejet ad hvilke kanaler, vores kommunikation bedst formidles. Det betyder, at vi nu fra lørdag den 1. november kun udsender beskeder via Digital Post – og fortsat kun til de borgere, der ikke er fritaget Digital Post,” siger han.
Følger nu råd styrelsen giver andre
Beslutningen betyder, at Skattestyrelsen nu følger de samme sikkerhedsråd, som myndigheden selv har formidlet til borgerne gennem flere år.
På Skattestyrelsens hjemmeside står der, at falske mails og sms’er kan ligne beskeder fra Skatteforvaltningen, og at man kun bør trykke på links, hvis man er helt sikker på, at beskeden kommer fra en legitim afsender.
Styrelsen understreger desuden, at overskydende skat altid udbetales automatisk til NemKonto, at der aldrig skrives konkrete beløb i mails eller sms’er, og at borgerne aldrig bliver bedt om at oplyse bankkonto eller betalingsoplysninger.
Denne mail skabte tvivl
Det er denne mail, som skabte tvivl hos mange – og som nu får Skattestyrelsen til at ændre praksis.
Se her hvad Skattestyrelsen selv skriver om falske mail



